woensdag 12 september 2007

Gezond verstand

Ik sta weer een stap verder in het oplossen van Oudste's pestprobleem.

Vorige week al mijn stoute schoenen aangetrokken en een paar moeders van meisjes uit haar klas aangesproken.
Zonder namen te noemen verteld wat er zoal gebeurde en dat het mij niet kon schelen hoe seuterig mijn dochter wel is, maar dat dit me echt te ver ging. Ook gezegd dat ik haar weerbaarder probeer te maken, uitleg dat ze het met bepaald gedrag uitlokt en dat ik niet verwacht dat alle kinderen haar vriendin zijn. Maar wel dat ze haar moeten gerust laten en tenminste een beetje respect voor anderen hebben en dat ik echt wel hulp nodig had om dit te kunnen oplossen.
Tot mijn grote verbazing heeft één van de moeders rechtuit gezegd dat ze aan de hand van mijn verhalen kon opmaken dat haar dochter en voor iets tussen zat. Bleek dat dit kind twee jaar geleden zelf gepest werd. De moeder was er niet goed van.

Die kinderen zijn thuis duidelijk een keer goed de les gespeld. De moeders zijn zelf zo ver gegaan dat ze ouders van andere kinderen uit de klas ook op de hoogte gebracht hebben, want een meisje wiens mama ik helemaal niet gezien heb, heeft zich bij Oudste verontschuldigd.
Geen scènes of beschuldigingen waar ik zo bang voor was, enkel gezond verstand en een oplossing.

Vandaag dan nog een keer bij de directeur geweest, die de leerkracht op de hoogte gaat brengen en alles in de gaten blijft houden. De mededeling gekregen dat ik zelf natuurlijk ook op tijd aan de alarmbel moet trekken, want hij gaf toe dat het vaak zo geniepig gebeurt, dat niemand er op school weet van heeft.
Met hem ook de testen van deze zomer besproken en me weer gerealiseerd waarom ik deze school gekozen heb ;-)

De voorbije week is alles heel goed gelopen. Oudste gaat weer zonder problemen naar school, verdraagt kritiek zonder zich constant geviseerd te voelen, speelt weer op de speelplaats, antwoord op opmerkingen zonder te beginnen janken en voelt zich duidelijk beter.

We kunnen er weer effen tegen...

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Waw, dat heb je prachtig opgelost! Er is niets zo vervelend als je als ouder moet toekijken hoe je kind gepest wordt.... En fijn dat de school ook meewerkt!

Groetjes,

Anoniem zei

Dat zal een moeilijke stap geweest zijn. Wanneer en vooral hoe grij je in. Maar goed van je dat je actie ondernam en fijn dat die andere mama's zo'n nuchter verstand hebben. Niets zo vervelend als eeno ngelukkig kind thuis.

Anoniem zei

Whauw, blij dat te lezen....Niks zo erg als een ongelukkig kind he?
Groetjes,
Oortje

Sandrissimo zei

Goed gedaan, situatie snel maar discreet aanpakken heeft bijna altijd succes!

kastelke zei

Goed gedaan!!!!