vrijdag 22 juni 2007

Oudercontact

Het schooljaar is bijna gedaan, dus mag ik nog een keer langsgaan bij de juf en meester van mijn oogappels.
Volgende week het gesprek voor Oudste, maar daar maak ik me geen zorgen in. Gisteren bij de juf van Jongste geweest en dat is een ander paar mouwen.

't Kind is 6 en al 'schoolmoe'. Ze is begot nog maar begonnen en het interesseert haar echt helemaal geen Tuuuuuuuut. Versta me niet verkeerd, ze haalt wel nog vrij goede punten, maar haar werkhouding is beneden alle peil.
Huiswerk maken kost elke keer bloed, zweet en tranen. Hangend aan de tafel of haar bureau, weglopen omdat ik een opmerking geef, boeken die op de grond gesmeten worden. Echt een moment om elke dag naar uit te kijken ;-)

Alleen wist ik niet dat het in de klas hetzelfde liedje was. Madam ligt meer op haar bank dan ze zit, geeft vaak de indruk niet te luisteren (maar kan wel antwoorden op de vragen lol!), zucht en blaast als ze moet werken, steekt nooit haar vinger op, maakt zich overal rap-rap vanaf met een en-als-'t-niet-goed-genoeg-is-dan-is-dat-jammer-ik-heb-gedaan-houding en vindt alles zo saaaaaaaaai....
Volgens de testen van het einde eerste leerjaar scoort ze een goede gemiddelde, terwijl ze volgens de juf aan de top van de klas zou moeten staan. Zelfs als ze weet dat het om een test gaat, kan het haar nog niet schelen en is haar enige doel er zo vlug mogelijk vanaf te zijn.

Haar juf weet niet meer wat ze nog zou moeten proberen en ik zit naast haar in dat bootje. Ik heb jaren raad gegeven aan ouders van kinderen die het moeilijk hadden, maar (meestal) wel hard werkten. Maar met mijn eigen kind dat (nu toch al volgens 3 verschillende scholen) meer dan gemiddelde mogelijkheden heeft en er niks mee doet, omdat ze eigenlijk gewoon geen zin heeft en te lui is, weet ik geen raad.

De juf heeft haar, omdat ze altijd zei dat het zo saai was, zelfs al moeilijkere oefeningen en uitdagingen gegeven. Jongste heeft haar een keer scheef bekeken en gezegd dat ze daar toch wel heel hard voor zou moeten nadenken (zucht en blaas). 't Was vlug duidelijk dat het niet voor die dag zou zijn ;-)
Het enige dat we nog vonden om te proberen, is haar toneel laten volgen, maar dit wel koppelen aan haar werkhouding. Ze is zo creatief en expressief en wil dit ook heel graag. Dus ben ik op zoek, alleen blijkt het niet zo evident om een toneel of dergelijke club te vinden waar een 6-jarige terecht kan... zucht en blaas ;-)

Ik durf echt niet te denken aan wat dit gaat worden in haar puberjaren, ze moet nog zo lang naar school.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Nog eens bijgelezen. :-)
Het hoeft inderdaad niet echt een probleem te zijn. Wie weet vindt ze in toneel of muziek of iets anders wel de nodige motivatie en aangezien blijkt dat ze zeker intelligent genoeg is, lost dat meteen ook het schoolprobleem op. (Hoor mij hier wijsheden spuien, alsof ik, die geen kinderen heb, het allemaal zou weten. Maar enfin, 't is goed bedoeld.)
prettig weekend.
Grts, JB

Anoniem zei

ik zou kunnen zeggen het komt er wel goed mee.... zie haar tante, maar dat zou gelogen zijn lol... een collega zit in juist hetzelfde bootje, misschien moet ik jullie aan mekaar voorstellen?????????

Anoniem zei

allereerst: hulde aan de juf!!wat heerlijk dat ze met je meedenkt. veel andere onderwijzers laten (meestal uit puur tijdgebrek) de kinderen die het makkelijk redden buiten hun radar vallen en concentreren zich op degenen die heel erg hun best moeten doen om mee te komen.

zoals je al concludeerde verveelt je dochter zich te pletter. wat jammer dat ze niet reageert op verdiepende en verbredende stof; meestal de geijkte manier om de aandacht erbij te houden.

die toneellessen (of iets anders creatiefs) klinken als een heel goed idee. mocht je nog eens verder willen praten om te kijken wat je nog meer kunt doen dan raad ik je aan contact op te nemen met http://mensayouth.be/nl/ . je dochter is nog te jong om lid te worden maar de mensen daar hebben een schat aan ervaring met kinderen die zich vervelen op school en kunnen je wellicht aan nieuwe tips helpen.

veel succes!

Anoniem zei

Pffff, het is eigenlijk wel lief, schattig en grappig wat je schrijft..maar kan me goed voorstellen...dat je echt denkt...wat moet ik hiermee...gelukkig vind de juf dat ook.
Toneel is misschien wel een goed idee, kan ze haar "experessieve"zelf kwijt. En ach...anders komt het ook wel goed. Wil ze 's ochtends wel naar school....of is het dan ook al sputteren ?? Succes als Mama om hiermee om te gaan.

Anoniem zei

Schoolgaan voor onze oudste verloopt ook niet probleemloos... Een tijdje geleden moesten ze in twee zinnen schrijven wat ze leuk vonden op school. Hij kon niets beter vinden dat 'recess' (speeltijd) ;-)

Ralph vindt wel veel voldoening in sport, dus proberen we hem erin te stimuleren (maar ook niet teveel dat het schoolwerk er niet nog meer onder lijdt)

Tja, ik hoop dat het eruit groeit en dat hij met de jaren school meer zal apprecieren... Hoop doet leven, niet?

Groetjes

kastelke zei

Sabine, er staat me iets van voor dat ik begin dit schooljaar dacht dat je hier zou eindigen... Herinner jij het je nog wat ik toen gezegd heb, toen je zei wat je dochter allemaal al kon?

Misschien moet je hier eens een kijkje nemen:
http://www.eduratio.be/stappenplan.html

http://www.vangorcum.nl/nl/snpage.asp?ID=4177

Toneel en andere buitenschoolse activiteiten zijn allemaal goed en wel als het kind daar interesse voor heeft, maar dat neemt niet weg dat het een fulltime dag op school zit. Ga jij maar eens > 30 uur per week werken in een job die je uiterst saai vindt... Eens zien hoe jij gaat reageren op termijn.
Goed is dat de school de 'schuld' van de 'onwilligheid' niet op het tegendraadse karakter van het meisje afschuift, want ook dat zien we wel eens gebeuren... Dus: goed gesprek hebben met de juf, LVS-testen boven niveau afnemen om te kijken waar ze nu juist staat, om alzo te kijken welke actie te ondernemen om te vermijden dat ze helemaal af gaat haken.
Je mag me altijd contacteren voor nog meer info hoor!

Anoniem zei

Oeps, klinkt als een probleem. Belonen, ruilen - pff, moeilijk hoor. Zeker omdat je zegt: ze is nog maar 6, gaat dit nog 12 jaar zo zijn? Misschien betert het vanzelf? als ze ziet welke kindjes in Afrika zeer graag naar school willen en niet kunnen?
Heb er totaal geen idee van hoe dit aan te pakken... niet van de standaard manier noch de alternatieve.
En de zus erbij betrekken?
Maar bij deze steun ik je wel virtueel bij je educatieve bezigheden.
Succes!