zaterdag 2 juni 2007

Mossel noch vis

Ik heb op de site van de Standaard hun kieskompas-test gedaan.

Blijkt dat ik even ver (of dicht, zoals u het wil) bij de VLD, CD&V en SPA sta. Op 1 of 2 procenten verschil na. Het enige duidelijke is dat ik het verst van Vlaams Belang sta. Gelukkig maar, anders had ik de test onmiddellijk als 'brol' afgedaan. Want ik weet misschien nog niet voor wie ik ga kiezen, maar wél voor wie zeker niet. Daarvoor had ik de test niet nodig.

Ik ben mossel noch vis, draai ergens in het midden rondjes. Uit elk van hun partijprogrammas is er wel een stuk dat met mijn mening overeenkomt en een stuk waar ik helemaal niet mee akkoord ga. En daaruit moet ik één partij kiezen...yay.
In een uitzending deze week op Canvas ging het over ouderschapsverlof. Alemaal tegen elkaar op bieden was het motto. Veel-meer-meest... dat is ook niet aan mij besteed (maar anders ben ik geen moeilijke zenne!), dus ik ben al zappend verdergegaan.

Mijn probleem is dat ik helemaal niet zo politiek bewust ben (jaja, ik zou me moeten schamen, weet wel...pfff). Maar van thuis uit is er bij mij zo gehamerd op nooit zomaar iemands mening klakkeloos overnemen en zelf nadenken, dus ook 'bewust' stemmen, dat ik niet zomaar in het wilde weg een bolleke kàn gaan kleuren, laat staan ongeldig of blanco stemmen! Ik zou me de hele dag ambetant voelen.
Eén keer dat bolletje gevuld en het blad in de doos is, maakt het mij weinig uit of die partij wint. Dat is dan het voordeel van in het midden te staan schilderen, ze zullen alledrie al regerend wel iets doen dat mij aanstaat. Hoge winst van partijen die ver van me afstaan, raakt me wel. Die doen namelijk niets dat ik goed vind.

Ze mogen voor mij bij de verkiezingen een systeem zoals bij multiplechoice vragen invoeren. Je kan ook negatieve stemmen krijgen. Iedereen mag 1 positieve en 1 anti-stem uitbrengen en je mag kiezen of je er 1 of allebei gebruikt. Ik vraag me af hoe de resultaten er dan zouden uitzien.

Bon, nog een week om mij er een gedacht van te maken. Ondertussen behoor ik nog maar een beetje tot de statistieken die elke dag in het nieuws vermeld worden. Dedeze van dedie die het nog altijd niet weten en waar de politici in een laatste stuiptrekking met al hun macht aan trekken, om er toch maar zo een groot mogelijk deel van te krijgen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Snap perfect wat je bedoelt, ik hoor ook in de categorie week- en zondagsdieren thuis :-).
Alternatieven: die met de sympathiekste kop op de kaartjes die ze uitdelen op de markt? Die die toevallig in je straat woont of op zijn minst op huisbezoek geweest is? Een systeem met punten? Ik zeg maar wat - ben er zelf nog niet helemaal uit welke tactiek ik gebruiken zal, maar zoals jij ben ik wel van 1 ding zeker, das op wie NIET te stemmen. BTW, ik vind jouw idee van multiple choice systeem eigenlijk best wel goed - misschien iets voor de volgende legislatuur om ingevoerd te krijgen?