donderdag 15 maart 2007

Smoothies

De juf van mijn jongste had mama's of oma's nodig om deze namiddag te gaan helpen. De bedoeling is dat we een gezond 'tussendoortje' met de kinderen zouden maken, zodat ze aan het eind van alles eens kunnen proeven. Een beetje zoals een dessertbuffet.

Ik had op het formulier voorgesteld om smoothies te maken, met verschillende soorten fruit. Toch ook maar aan mijn dochter gezegd hoe ze simpel (en in't Nederlands) aan de juf kon uitleggen wat smoothies zijn. En ik had gelijk ook. De juf kende het niet en is blijkbaar zeer benieuwd naar wat ik ga fabriceren.

Dus ga ik straks naar de winkel wat fruit kopen, en mag deze namiddag met een groepje kinderen uit het eerste leerjaar aan de slag.

Ik ben benieuwd.

Update:
De smoothie is gelukt en er heeft geen enkel kind in zijn vingers gesneden...of toch niet in mijn groep...lol.
Op school bleek dat niet alleen de juf niet wist wat een smoothie is. Het bleek zelfs dat niemand dit kende en ze mij maar een rare vonden met mijn 'buitenlands' eten. Ik had aan de andere kant ook mijn bedenkingen bij het 'gezond' zijn van vlaaien en pudding....

Bon. Voor de 'onwetende' (dixit C) Belgen (en andere) dit is een smoothie. Ik heb er vandaag een heel simpele gemaakt en mijn exotisch fruit dus thuis gelaten. (Aan de kassa van de supermarkt wisten ze niet wat een mango was...).
Recept van vandaag: banaan, kiwi, peer en appelsiensap.

De kinderen vonden het nog lekker ook.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Grappig dat de juf een 'smoothie' niet kende... En is het goed gelukt? Want iets bereiden met kinderen vind ik altijd weer een uitdaging...

Groetjes,

Hilde
www.hilde.verenigdestaten.info

ilse zei

En? is het gelukt?

Anoniem zei

Hàllo? Wat zijn smoothies? Uit je uitleg kan ik opmaken dat t iets gezonds is, maarreeeeee... een beetje hulp voor de Belgen-met-weinig-of-geen-buitenlandse-ervaring zou welkom zijn!

Anoniem zei

Ik heet dat een "shakeske", zonder "milk" maar met ijs (heel lekker in de zomer) of -- als ik het met groenten maak tijdens een dieet-woede-aanval -- een "pappeke". Minder lekker, soms zelfs ronduit vies, maar daarom niet minder vitamientjes ....

@nn zei

Ik ken dat hoor, ik maak het bijna iedere keer na school, met melk of fruitsap en een pot vol gesneden fruit, maar we wonen dan ook in Amerika he.

Anoniem zei

Ik kende het als "nederlander'ook niet, maar hier wordt het vaak op school door de kids gemaakt en dan verkopen ze het in de pauze voor een goed doel. Blijkbaar toch iets Amerikaans?