zaterdag 17 maart 2007

Opmerkingen

Ik heb het moeilijk om me in België aan te passen. Ik weet dat je niet mag veralgemenen, maar de 'ik-blijf-onder-mijn-kerktoren-want-dat-ken-ik' mentaliteit is echt niet aan mij besteed. Het feit dat ik niet in België ben opgegroeid speelt hier ook wel in mee. En ja, ik heb hier voordien ook gewoond, maar toen viel ik ook al uit de toon.
Hier is het moeilijk om uit te leggen hoe mijn expatleven eruit zag en mijn vroegere expat-vriendinnen begrijpen niet waarom het hier zo moeilijk is om weer een sociaal netwerk uit te bouwen.

'Waarom doe je geen leuke cursus of zo?'
Omdat die bijna allemaal 's avonds zijn en ik dan weer een babysit moet vinden en dit zo ook wel duurder wordt. De cursussen die ik wil volgen, zijn volzet tot in september.
'Doe dan wat vrijwilligerswerk op school, dan leer je direct mensen kennen!!'
Ja, vooral oma's die komen helpen, want de mama's werken. En ik heb niks tegen oma's, maar een namiddag kaarten is nu ook niet wat ik zoek...
'Zoek dan een job.'
Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kan alleen PT werken en de keuze bij die jobs is niet echt groot. Bovendien moeten de uren nog haalbaar zijn (enkel woendag en vrijdag werken is nu niet direct zo'n superidee) én dan moet ik nog in aanmerking komen.

Maar het beste was wel de opmerking die ik donderdag op school kreeg.
'Nu je dat allemaal weet, zou je toch wel twee keer nadenken voor je verhuist en je je kinderen zoiets aandoet!'
Ik heb mijn grote mond niet kunnen houden en zo rap als tellen geantwoord : 'Ja, ik zou misschien twee keer nadenken en dan onmiddellijk weer vertrekken.'

Zal mijn 'inburgering' ook wel niet veel vooruit helpen, vrees ik....

Zucht.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

wacht effe....ik heb duiding nodig. Wat heb JIJ juist je kinderen aangedaan? Gewoon om de domme opmerking te snappen.
Ik weet absoluut wat je bedoelt met deze blog. Ik heb er wel minder moeite mee. Ik weet ook niet of het hun of onze mentaliteit is, maar het kan me in feite weinig schelen. Ik ben al blij dat ik iets meer de taal spreek en niet meer zo "raar nederlands".

ilse zei

Typisch.
Ongelooflijk hoe eng die mensen toch denken. Wat doen we die arme kinderen toch aan? Ze zouden beter zelf eens onder hun kerktoren uitkomen.
Ik kan me er behoorlijk over opwinden want die opmerkingen krijgen we ook hoor.
Sabine, als je niet zelf in de situatie gezeten hebben, kan je het leven niet voorstellen, vrees ik. Ze zullen het effectief nooit snappen.

Anoniem zei

Ik moet toegeven dat er jammer genoeg niet al te veel interessante deeltijdse jobs te vinden zijn! En yep, wat werken die Belgen toch hard. Vind ik soms ook wat irritant, er is nog zooooveel te beleven buiten werken alleen, maar dat lijken velen hier nog niet te beseffen.
By the way: kunstacademies (schilder, keramiek, enz) geven dagcursussen! maarja, ook wachten tot september waarschijnlijk...
groetjes,
Annelies
www.honeheke.com/annelica

@nn zei

Hey Sabine, niet panikeren hoor, geef jezelf de tijd. En wie zegt dat je misschien niet ooit terug naar het buitenland kunt gaan wonen? (of geef ik nu ook zo'n vervelende opmerking?)
Volhouden hoor, je doet het goed en we weten allemaal dat je het niet makkelijk hebt.