maandag 14 juli 2008

Beslissen - alweer....

Beslissingen treffen voor je kinderen is niet evident.
Het alleen doen nog vele minder. Vooral als je zoals ik verdomd goed weet dat je er achteraf op zal worden afgerekend als het zou fout gaan, want dat hij natuuuuurlijk anders zou hebben gekozen.

Weten dat het nu de laatste moment is dat je de stap kan zetten. Dat het daarna te laat is.
Weten dat de ene uitweg academisch gezien misschien de beste is, maar je kind dit niet wil. Het moeten stellen met adviezen van twee kanten die uiteraard - hoe kan het ook anders - lijnrecht tegenover elkaar staan. Moeten uitleggen aan een huilende-drama-queen-kind waarom je "het leven zoveel moeilijker" zou gaan maken.

Slapeloze nachten krijg ik ervan.
En als ik 's morgens wakker word, weet ik het nog steeds niet.

Zucht.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

En is de huilende-drama-queen nog niet oud genoeg om zelf te beslissen? Soms weten ze zelf wat best voor hen is.

Sabine zei

@ mistsluier: neen dus. Anders was't wel simpel geweest...

Anoniem zei

Ha... lotgenoten...
Goed te weten dat je niet alleen wakker ligt:-)

zapnimf zei

Ik weet bijgod niet waarover het gaat... hier een potteke algemene sterkte dan maar.
Maar Sabine, na een slapeloze nacht, word je niet wakker hoor, dan ben je nog steeds wakker.

Anoniem zei

God kind, weet wat je doormaakt. Tom heeft ASS, concentratiestoonissen en angststoornissen en is hoogbegaafd, blijkt nu. Hij wil ABSOLUUT ASO volgen want "alleen dan kan ik bioloog worden", wat dikke zever is natuurlijk, maar soit. Met zijn autisme is het quasi onmogelijk hem in een gewoon humaniora te houden (pesterijen, uitsluiten, uitgelachen worden om je vreemde ideeën, enz). Heb nu de énige school gevonden waar men expertise heeft met dit probleem én ASO aanbiedt én individueel leerplan én het is in ..... De Haan. Maar geen internaat (zucht). Dus ik ben op zoek naar een appartement in De Haan om daar tijdens de week samen met onzen jongen te gaan logeren. Ook ik heb al slapeloze nachten doorgemaakt ... misschien kunnen we beter samen op ons lappen gaan, als we toch niet kunnen slapen .... Hou vol, je komt er wel uit. En welke beslissing je ook neemt, je moet ervan uit gaan dat het de beste is. Ik weet ook niet hoe dit avontuur zal eindigen.

Anoniem zei

beslissen, daar heb ik ook menig nachtje over wakker gelegen, zeker als het over de kinderen ging. Als je gewoon je best hebt gedaan kan en mag niemand je iets verwijten achteraf. T is tenslotte jij die het allemaal maar moet doen, en de rest geeft alleen maar kommentaar. Zoals ik nu dus ook.

Anoniem zei

@ Geertrui : in Moorslede is er ook een school voor kinderen met ASS. Mijn zoon gaat daar nu naar het derde moderne wetenschappen.
TER STERRE, er is een internaat bij, maar in Roeselare. Ik ben super tevreden van deze school! Succes met jouw zoontje!
Elle

Anoniem zei

@anoniem : weet ik . Heb daar een intake gedaan . Helaas "geen plaats". Heb me aangemeld begin februari, de intakes gingen een tweetal weken later van start gaan. Ik hoor maar niks ... Na aandringen toch een intake gedaan (ondertussen 3 maand verder). Had de indruk dat ze ons vergeten waren...

Anoniem zei

@Geertrui : 't is ook de enige school in Vlaanderen die start met een tweede graad ASO voor kids met ASS. Heb eens geïnformeerd, blijkbaar staan er reeds 89 op de wachtlijst! Minister Vandenbroucke zal wel één miljoen uittrekken voor integratie van anderstalige in het onderwijs! Hij zou veel beter zijn budget investeren voor onze kids met zo'n problemen!!!

Anoniem zei

Hallo, onze 2 zonen hebben beiden ASS, en wij gaan horen welke de mogelijkheden zijn voor een snelle overgang uit het ASO naar BuSO. Het is inderdaad de enige school die de 2de graad Moderne Wetenschappen biedt in heel vlaanderen. Hopelijk staan er geen 89 voor ons...

anoniem zei

Ter Sterre is ook de enige school in Vlaanderen die vanaf het schooljaar 2010-2011 de derde graad ASO inricht met richtingen economie, wiskunde wetenschappen en humane wetenschappen.