woensdag 7 maart 2007

Bloed, zweet....

(maar geen tranen)... heeft het mij gekost om een nieuw antivirusprogramma op mijn pc te krijgen.

Het oude werkte niet meer, ik kreeg telkens de melding dat het opgegeven paswoord verkeerd was. 'Hij' had dit erin vastgezet, en wist natuurlijk niet meer welk paswoord hij gebruikt had, dus 'kon' mij niet helpen. Ik moest het maar aan iemand anders vragen, want hij had 'belangrijkere' dingen te doen.

Omdat ik ook een 'parental control' programma wou, ben ik maar een keer op zoek gegaan. En ik was blij dat ik niet lang moest zoeken. Ik heb een Telenet-abonnement en daar kan je een security-pack bijkrijgen. Met anti-virus, anti-spam, anti-spyware, anti-luizen (of toch niet) en heeeeeel simpel te instaleren.
Ik heb veeeeel te vroeg gejuicht.

Ik had eigenlijk al argwaan moeten hebben bij de zeer uitgebreide FAQ over de installatie... Zooo simpel was het dus niet. Ik denk dat ik alle vragen wel nodig gehad heb. En ik weet helemaal niks van pc's, maar zo stom ben ik toch ook niet... dus het lag écht niet aan mij ;-)

Op een gegeven moment kreeg ik de raad het hele programma er weer af te halen en maar van voor af aan te beginnen, want er was iets 'fout' gelopen. Nee, toch??? Echt waar???? Bleek dat het oude programma er eerst helemaal af moest.
Ik heb dat er met veel zuchten af gezwierd, wist ik veel hoe dat moest. Ik heb het met moeite teruggevonden. Waarom geven ze de folder waar die brol instaat ook niet dezelfde naam als het programma??? Te simpel of zo?? Ik ben er ook in geslaagd de firewall van Windows XP uit te zetten (neeee, dat kon ik ook niet!)

Uiteindelijk (een uur of zo later) stond het nieuwe programma op mijn pc en zou het mijn pc helemaal scannen op virussen. leek mij niet zo'n slecht idee, vermits het oude al een week of zo niet werkt.

En nu is het bijna 19h, is dat stom programma nog altijd aan het scannen, heeft het al drie keer virussen gevonden, maar is (ooooh jaaammmmerrrr!!) vastgelopen, waardoor ik die stomme dingen niet heb kunnen verwijderen. Maar weer opnieuw dan??? Zucht.

Nu ben ik ipv de hele pc in één keer, stuk per stuk aan het scannen in de hoop zo toch die rotdingen van mijn pc te krijgen. Desnoods scant hij maar de hele nacht.

We zullen zien wie er wint.
Ha!

1 opmerking:

@nn zei

Die antivirus programmas en ook de spyware programmas zijn toch niet wat het moet zijn. Antispyware is vooreerst zelf al spyware anders kan het dat niet dedecteren. Parental control programmas zijn ook niet dat want zo zul je zelf ook al niet kunnen doen wat je wil, het zal heel veel gaan blokken, ook de niet ontucht sites. Verder vertragen die programmas aanzienlijk je computer waardoor je idd makkelijk gaat vastlopen.

Het beste is, je computer op regelmatige basis eens helemaal leeg gooien en van nul af aan met de opstartsoftware opnieuw installeren zodat hij weer in winkeltoestand komt. Dan installeer je een voor een opnieuw enkel de programmas die je nodig hebt. Maar daar zal je toch wel iemand hulp voor moeten vragen die dat gewoon is, niet dat het moeilijk is, maar toch en het is ook echt radicaal he. (de informatie die je wil behouden sla je dan eerst op op een memory stick of op een cd of dvd of het geheugenkaartje van een fototoestel of zoiets, zo kan die weer rap op je -nieuwe- pc gecopieerd worden)
Nog slimmer is een 'picture' van je programmas maken na herinstallatie van al je nodige programmas nog voor er internetbrol op zit, zo is het de volgende keer een fluitje van een cent als het weer eens tijd is om het te doen, alleen daar heb je nogal wat externe vrije discspace voor nodig.

Voor je kinderen is het beter het hen uit te leggen wat de gevaren zijn en wat ze wel en niet mogen. Zorg dat de computer ergens in de huiskamer of de keuken staat en je altijd makkelijk kan meekijken terwijl je zelf je huishoudelijk werk doet. Er moet wel een lijstje met 'surftips voor kinderen' op het internet te vinden zijn, dat print je uit en plak dat naast de computer voor hen.

Wel ja, dat zijn mijn tips en zo doe ik/wij het.

Al doende leer je,
Succes!