maandag 12 februari 2007

Liefdesverdriet

Mijn oudste moet deze lente nog 9 worden, dus ik dacht dat ik er nog een tijdje van zou gespaard blijven....niet dus. Vrijdag was ze daar met haar eerste 'echte' liefdesverdriet.

Na amper 5 weken op de nieuwe school, bleek ze al enkele weken een vriendje te hebben, die 'zoooo grappig, en leuk en ook heeeeeel gevoelig is, echt waar mama!'. Vrijdag bleek het meisje uit haar klas, dat volgens haar jaloers was, er toch in te zijn geslaagd hem af te snoepen.
Groot verdriet dus. Zelfs mijn jongste kon haar niet opbeuren. Uiteindelijk ze is van miserie om 19h huilend in haar bedje gekropen.

Ik wist even niet goed hoe ik daar nu op moest reageren.
Ik vind het natuurlijk vreselijk dat ze verdrietig is, maar wil het ook niet erger maken dan het is, het gaat maar over een kalverliefde van een kind van 8. Ik wou wel niet dat ze het gevoel kreeg, dat ik haar niet serieus nam.
Het voordeel is dat ze er (nu nog wel) met mij over komt praten. Zo heb ik haar kunnen overtuigen dat het wel niet leuk is, maar ook niet het einde van de wereld. En dat ze ook niet boos moet blijven op het vriendinnetje.

Toen ik zei dat dit waarschijnlijk nog zal gebeuren, vroeg ze mij of het bij mij al gebeurd was dat iemand anders mijn 'lief' afnam..... en in één adem voegde ze eraan toe dat 'super-veel-beter-dan-mij-lief' niet telde, want die kon er HELEMAAL NIKS aan doen dat 'hij' bij ons is weggegaan, dat heeft ze tijdens de vakantie héél goed aan de kinderen uitgelegd. Zij had daar NIKS mee te maken.
'En mama, ik ben niet zoals jij, want als hij S. laat vallen en bij mij terug komt, neem ik hem wél zenne!'

Wat is ze toch nog heerlijk jong en naief .

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo schattig zeg! Die naïviteit is toch geweldig! En zoooo écht.
Maar ze zijn er inderdaad precies vroeg bij tegenwoordig... Ik had toch ook nog op minstens 15 jaar gerekend alvorens mijn dochter met liefdesverdriet naar huis zou komen... Moet ik effe bijsturen dan :-).
xC

Anoniem zei

ZIJ had er niets mee te maken? ;-( ZIJ kan het wel goed uitleggen, dat moet je toegeven...

Wel schattig dat je dochtertje zo denkt... Ze heeft nog meer dan tijd genoeg om haar mening te herzien, want geloof me, dat zal ze wel ooit! Ze groeien inderdaad snel op!

Groetjes,

ilse zei

Oei dat gaat snel tegenwoordig. "In onze tijd..."
Super veel beter lief kan het inderdaad heel goed verkopen. Mooie uitleg van haar.

Anoniem zei

Dat is daar nogal een "liefkes"school, hé bij ons. Pffft, 't is hier ook met de kinderen constant "koekenbak" en dan weer af. Ik kan de lieven niet meer volgen en ze zijn pas 11 en 8 ... Dat belooft ... Een antwoordapparaat aanschaffen voor binnen een jaartje of twee, denk ik ....haha

Anoniem zei

Laat ze alsteblieft nog even lekker jong en naief blijven. Er staat hen straks vast nog wel meer hartezeer te wachten. Een vast gegeven van opgroeien en de pubertijd.