donderdag 14 december 2006

Alweer school...

Misschien ligt het aan mij, of aan het 'te lang onder invloed van het Amerikaanse syteem' te zijn geweest, maar ik krijg het op mijn heupen van de verbetermethodes hier op school.

Mijn oudste heeft al meer dan een week elke dag toetsen te maken, die ze dan 's avonds meekrijgt naar huis. Want ze verbeteren alles classicaal (dan heeft de juf minder werk). Dat vind ik nu nog niet zo erg, maar de punten.....grrrrrr.

Op een rekentoets had ze 0/5 bij hoofdrekenoefeningen, terwijl alle uitkomsten correct waren...Hé??? Stond er een dikke rode nota bij 'Je hebt het voorbeeld met tussenstappen niet gevolgd!!!!'
Dus omdat het kind een veel moeilijkere weg gekozen had om de oefeningen (juist!) op te lossen, krijgt ze geen punten....

Gisteren metend rekenen ' gebruik zo weinig mogelijk munten om 50 Eurocent te maken' Er stond een rijtje met ..x1cent, ..x 2 cent, ...x 5 cent, ...x 10 cent, ...x 20 cent en ...x 50 cent. Ze had bij 1, 2, 5 en 10 '0 x...' ingevuld en bij 20 en 50 1x...
Resultaat: 0/2. Die nullen invullen is overbodig, dus geen punten.

Gelukkig heeft het arme kind ook lang genoeg 'onder invloed van het Amerikaanse systeem' gezeten, want zij vind die punten niet belangrijk. Wij prijzen haar in ieder geval (op z'n Amerikaans) de hemel in.

Deze morgen waren de kinderen allebei 'zooooo ziek, mama, we moeten écht thuisblijven!' Mama's 4 beurten om thuisblijfbriefjes te schrijven zijn (voor de jongste toch) bijna op. Ik heb in geen jaren zoveel briefjes geschreven...

We tellen af... nog 6 keer naar de 'brolleschool'...

11 opmerkingen:

Anoniem zei

mogen de kinderen maar 4 keer ziek zijn tijdens het schooljaar of versta ik die 4 beurten verkeerd? Heb maar eens een chronisch ziek kind.....

Anoniem zei

Ik begrijp je frustratie, zeker in het tweede geval. In het eerste geval deden Tom en Fien net hetzelfde "waarom tussenstappen als je het zo ook weet?" maar ze kregen wel nooit een nul. Wel de opmerking dat ze de tussenstappen toch moesten noteren. De uitleg was dat de kinderen dat moeten leren vanaf het begin omdat het nu nog wel makkelijk is te rekenen zonder die stappen, maar hoe moeilijker de oefeningen, hoe moeilijker dit vol te houden is. Daarom tracht men de kinderen (algemeen) van in het begin te leren de logische stappen te volgen én te noteren. Ik weet van mijn nichtje in het laatste jaar latijn-wiskunde dat zij ook steeds tussenstappen moeten noteren (vanaf het eerste jaar), zoniet : nul !! Dus, courage .......

Anoniem zei

Huuuuh, trouwens, wanneer komen de kinderen eens kennismaken op school ? Ons Fien heeft dit al eens een paar keer gevraagd .....

Anoniem zei

Sabine, mag ik je een raad geven:
stap naar je huisarts, doe je verhaal, zeg dat de kinderen er heel erg onder lijden (en overdrijf het maar een beetje), en je hebt zo een briefje op zak tot het einde van dit trimester.
Je houdt je kindjes dus braafjes thuis, en gaat volgende week nog heerlijk lekker zalig relax ontspannende dingen met ze doen!
In januari gaan ze dan met een schone lei van start in die nieuwe school.
En hemeltje hemeltje hemeltje, wat een school waar je nu zit! Maar spijtig genoeg kan ik enkel maar bevestigen dat er zo nog heel wat zijn. Als je ziet wat wij soms tegenkomen van verhalen, je houdt het niet voor mogelijk!

elke

Sabine zei

@ Yvonne: Het is wettelijk zo dat je in Vlaanderen maar 4 keer zelf een briefje mag schrijven voor afwezigheid, daarna moet er altijd een doktersbriefje zijn.

@G: Daar kan ik allemaal inkomen en ze had ook tussenstappen opgeschreven, alleen andere dan in het voorbeeld gebruikt...Dat er dan een opmerking komt, vind ik normaal, maar een nul??
En we komen maandagnamiddag naar de school! Joepie!

@Elke: je leest mijn gedachten, heb veel zin om dit te doen...

Anoniem zei

Pedagogisch en empatisch gewoon gestoord dat mens!!
Wendy

Anoniem zei

Jezus, dat is echt wel grof van die job! In plaats van een kind eens wat te gunnen...

ilse zei

Seg.. dat heb ik nog nooit gehoord. Een nul krijgen in de lagere school. Wat een methodes.
Blij dat ze daar binnenkort weg zijn.

Anoniem zei

Doe zoals Elke zegt, hou ze thuis tot na nieuwjaar en jullie maken volgende week elke dag een uitstapjes en kopen voor elkaar kadootjes. Maak er een spelletje van: zo goedkoop, origineel en plezant mogelijk. Wedden dat het een toffe week wordt? Ann.

Anoniem zei

Ann is een verstandige vrouw, mét heel wat opvoedingservaring! :-))
Maak het pakt tussen jou en je dochters sterker, vandaag is de laatste schooldag!!!!

Anoniem zei

Ja, hou ze thuis !!! Kom maandag lekker eens bij ons een kijkje nemen, en doe LEUKE dingen volgende week ...
Geertrui