zondag 26 november 2006

Film

Deze namiddag met de kindjes naar een film gaan kijken.

Mij grandioos geërgerd aan de 'wie-is-da-die-kennen-we-niet' mentaliteit die er hier hoogtij viert. Dat en de 'wat-de-boer-niet-kent-da-fret-hij-niet' is hier echt nog wel van toepassing. Als ze dan nog horen dat ik Nederlands en geen dialect tegen de kinderen spreek, of mijn (nog steeds) buitenlandse nummerplaat zien, bekijken ze me helemaal alsof ik van Mars kom... Zucht.
Nog even en we kunnen uittesten hoe dit elders gaat... joe-pie. Die nummerplaat zal binnenkort ook wel weg zijn.

Maar we hebben wel een mooie film gezien. Bij momenten echt ontroerend, de kinderen hebben allebei een traantje (of twee) moeten wegvegen.

3 opmerkingen:

ilse zei

Dat kan ik me wel een beetje voorstellen dat je je daaraan ergert.
Ik ken de mentaliteit uit een klein provinciestadje maar al te goed en die is niet min eh.
Als kind woonden we in een klein hagelands dorpje en wij spraken het lokale dialect niet. Oh wat werden wij raar bekeken..

kastelke zei

Idem hier. Wij spreken ook AN én onze zoon gaat niet hier in het dorp naar school én wij zijn uit een andere provincie hier naartoe verhuisd. Dat spreekt allemaal heel erg tot de verbeelding van de mensen. Dus ik weet niet, Sabine, of dat in je nieuwe woonplaats beter gaat zijn. Zeker al niet met een nummerplaat uit het buitenland.
En ik kan me inbeelden dat, bij een Poolse nummerplaat, men onmiddellijk begint te denken dat jij 'aanhoudt' met zo'n nieuw soort van immigrant, namelijk die uit het Oostblok, die hier (volgens de opinie van heel wat mensen) het werk van onze ongeschoolden komen afpikken omdat zij gewoon onder de prijs duiken en goedkoper zijn, àls ze al niet volledig in 't zwart werken...

Anoniem zei

O o o, wat een vooroordelen toch. Net zoals wij mensen te taxeren, taxeren zij ons, en dat blijken we dan ineens niet leuk te vinden ... God, ik vind het net interessant als ik met mijn zus ergens aankom (mét vreemde nummerplaat !!) en mensen kijken ons aan... Laat ze maar gissen en denken, wij weten wel beter, haha ! Trouwens, houden wij ons soms niet wat meer op de achtergrond nét omdat we denken de vreemde eend in de bijt te zijn ?? Mijn zus vond dat in het begin ook, toen ze verhuisde, maar na kennismaking ter plaatse kwam er wederzijds begrip en nu voelt zij zich helemaal thuis, al is haar mentaliteit toch wel heeeel anders, hoor... Misschien moeten we ons maar wat mnder aantrekken van wat anderen al dan niet denken en ons eigen gangetje gaan, we willen toch niet dat iedereen op elkaar gaat lijken, toch ? Ik erger me vooral aan die mentaliteit ......