dinsdag 21 november 2006

Advocate

We moesten gisteren om 11h bij de advocate zijn om de EOT (echtscheiding in onderlinge toestemming) af te werken. Omdat we zaterdag zelf al het meeste bekeken hadden, hebben we haar eigenlijk gewoon gezegd wat we wilden. Het enige dat ze moest doen is ervoor zorgen dat dit binnen de wet kan en het deftig verwoorden.
Ze had als opmerking dat een groot deel van onze overeenkomst op wederzijds vertrouwen en communicatie berust. Maar dat is toch bij elke scheiding zo?? Zelfs als de rechter beslist wanneer een kind waar moet zijn, doen de ouders daar vaak nog hun goesting mee. Als je voor een gesloten deur staat, helpt een papiertje van de rechter ook niet. Als de ene niet betaalt, moet je toch ook niet aan de kassa van de supermarkt staan zwaaien met het vonnis??

We hebben dus een 'creatieve' oplossing voor de kinderen. Maw hij mag ze zien zoveel hij wil, wanneer hij wil, de enige voorwaarde is dat we de afspraken minstens 14 dagen op voorhand maken en we rekening houden met hun activiteiten. Niks van 'eerste volledige week van de huppeldepup-vakantie in de onpare jaren en tweede week in de pare jaren'. We hebben dat hele blad er mooi uitgehaald en alles tot 2 paragrafen herleid. Nu maar hopen dat hij er gebruik van zal maken.

Blijkt dat we een uitzondering zijn in 'echtscheidingenland'. Volgens de advocate slagen weinig koppels er in op 3 sessies een niet-standaard contract in mekaar te steken, zonder heftige discussies. Zeker al niet als er een derde persoon in het spel zit.
Bon, dan ben ik maar een uitzondering. Ik heb gewoon meer vertrouwen in mezelf dan in een advocate die het wel eens voor mij zal oplossen (sorry Ilse!!) en ben er nog altijd van overtuigd dat je met gezond verstand en rede verder komt dan met modder gooien.

Het resultaat is dat ik en de kinderen in een mooi huis, in een deftige buurt zullen wonen en ik enkel parttime zal moeten werken om de 'extraatjes' te betalen. We zullen absoluut niks te kort komen. En hij....hij houdt ook genoeg over voor zijn super-veel-beter-dan-mij-lief en gepland nieuw gezin. En meer moet dat voor mij niet zijn.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Aaaaaaah, daarvan krijg ik nu warm om mijn hart zie

Anoniem zei

Amai, goed bezig! Groot gelijk, beter de dingen correct en zo snel mogelijk afhandelen, zodat jullie aan een nieuw leven kunnen beginnen.

Anoniem zei

Chapeau hoor! Voor je zelfbeheersing, vooruitziendheid en liefde voor je kinderen.

Cindy

ilse zei

Geen probleem hoor Sabine. Ik kan het volledig begrijpen zowel van jullie kant als van die van haar natuurlijk.
Zij kan niet anders dan jullie adviseren en alle mogelijkheden geven. Ze zal inderdaad weinig mensen tegenkomen die zo redelijk zijn als jullie. Natuurlijk wil ze zich ook indekken als het niet zou lukken op termijn.
Begrijp je nu waarom ik nooit echtscheidingen en familierecht willen doen heb.
Ben blij dat het geregeld is en op papier staat. Nu nog twee maal verschijnen en je kan aan een nieuw hoofdstuk beginnen.
Groetjes

@nn zei

BRAVO!

Onderling overeenkomen in functie van het welzijn van de kinderen, toont hoe graag jullie allebei jullie twee meisjes zien.

Ik kijk al uit naar de komende verhaaltjes over het plannen en organiseren in functie van je nieuwe start in 2007. Succes!

Anoniem zei

hoeraaa! en je hebt in al je nuchterheid volstrekt gelijk. als het op paier staat maarin werkelijkheid niet gebeurt kun je wel een of andere procedure beginnen, maar daarmee is het niet opgelost en verhardt de situatie alleen maar. dit klinkt heel erg goed en werkbaar, ik wens je van harte toe dat het zo verder gaat. en wat je al zei, het is aan hem om er gebruik van te maken, daartoe zal niemand hem kunnen dwingen he. met of zonder papier.

wat de rest betreft, helemaal tof! parttime werken is in mijn ogen ideaal voor je, je ziet tenminste andere mensen en je hebt genoeg tijd voor jezelf en je gezin.
geweldig gedaan! je kunt verder met je leven.