zondag 29 oktober 2006

Huizenjacht

Toen ik eind juli op zoek ging naar een huurhuis, dacht ik (naief zoals ik ben) dat dit tegen midden september wel in orde zou zijn. Ook dacht ik (nog altijd naief en niet van de wereld wetend) dat ik toch wel een hoog bedrag als budget had en dus minder 'concurrentie' zou hebben in die prijsklasse..... niet dus.

Een niet onbelangrijk probleem is dat er zeer weinig huizen in 'mijn' prijsklasse (800€/ maand. Geef toe...toch niet slecht???) te huur zijn. Voor een nieuw of recent huis met 3 slaapkamers en tuin, vragen ze soms zelfs meer dan 1000 €. Hmmm...Slik.
Wat je wel vindt: rijhuizen voor 600€ met 'knusse woonkamers en verwarming op gas'. Oftewel: een zeer kleine living en gaskachels uit de jaren stillekens. Ook op de markt: huizen die charmant (vervallen), sfeervol (lelijk) of karaktervol (vervallen en lelijk) zijn.

Toen ik (heel lang geleden) in België een huis huurde, gold het principe van 'eerst komt, eerst krijgt'. Nu hebben sommige makelaars (nee..ik noem geen namen...) in navolging van al die missverkiezingen op tv ook een 'huurdersverkiezing' opgesteld.
In de eerste ronde mag je naar het huis in kwestie gaan kijken en jezelf bij die makelaar (de meest vreselijke man) verkopen en daar komt net als bij de miss-verkiezingen veel, zelfs heeeel veel volk op af.
De tweede fase is de vragenronde. Waar werk je, sinds wanneer, hoeveel kinderen en hoe oud, vorige huurhuizen??? Enkel je schoenmaat hoeven ze niet te weten. Kan nochthans van belang zijn om te weten wie er op grote voet leeft, toch? Met mijn maatje 37, zou ik dan misschien nog wat punten scoren.
Degenen met de meeste punten op 'solvabiliteit' en 'onderhoudskunst' worden aan de eigenaar voorgesteld, die dan na iedereen 4 weken aan het lijntje te hebben gehouden, de gelukkige kiest.
Ik hoef er niet bij te vertellen dat ik als alleenstaande moeder niet genoeg punten scoorde bij 'solvabel', en het 'onderhoud' ook wel niet zou aankunnen.....uiteraard! Nee hoor, ik ben HELEMAAL niet boos of verbitterd!

Aan de huizenzoekers: als je toch met z'n tweeën werkt en zo een hoog bedrag aan huur spendeert, zou je dan niet beter iets kopen of bouwen? Toch zonde om elke maand zoveel geld gewoon buiten te smijten?? Geen goed idee??

Aan de eigenaars die via verkiezingen op zoek gaan naar solvabele deftige huurders: ik hoop dat uw zeer chique getrouwde huurders, met goede jobs en hoge inkomens de slechtste betalers ooit zijn.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Nog niks gevonden, I presume...... ?? En dat ding in Heusden, op den "blèt" maar heeeeel karaktervol, of nog geen antwoord op den gsm ? Keep on smiling, we keep on searching !!!!
Groeten !
geertrui

kastelke zei

Ik kan me inbeelden dat het niet makkelijk is. Ken de 'markt' niet in jouw regio, maar hier kan je met 800 euro ook geen redelijke woning van < 15 jaar oud vinden hoor. Zelfs appartementen betaal je die prijs.
Een makelaar heeft ons huis geschat (met het vooruitzicht op verhuis naar Amerika), en hij zei dat we dit makkelijk voor 1500 euro/maand kunnen verhuren. Wij vielen echt haast van onze stoel! Wie geeft zoveel geld uit aan huishuur?! (hij die er héél erg veel heeft, en een nog duurder huis wil bouwen/aan't laten bouwen is in deze regio).
Schakel zoveel mogelijk mensen in die je kent, want via-via lijkt me nog de beste weg om aan een woning te komen!
En al diegenen die jou niet nu "goed genoeg" vonden om aan te verhuren, die wens ik familie-Flodder-achtige huurders toe, die het kot afbreken en de huur niet op tijd betalen, en die om het minste geringste bij de huisbaas komen klagen!

Anoniem zei

Wat een systeem. En vooral wat een prijzen. Slaat nergens meer op? Ik mag hopen dat dit niet zo in Nederland is. Anders staat ons ooit bij terugkomst nog wat te wachten. Ik hoop dat toch gauw je wensen verhoord worden. Verder ben ik het met Kastelke eens. De verhuurders die jou afwezen krijgen spijt als haren op hun kop van hun nieuwe huurders. Wacht maar af.

Anoniem zei

maar we zijn NIET BITTER????????

Anoniem zei

Ik zou me richten op een leuk appartement in een leuke buurt, heb je althans niet zoveel zorgen in het onderhoud en dit maakt je mobieler voor de toekomst.